مفاهیم پایه ارز دیجیتال

ارز دوج کوین چیست و دوج چه آینده ای دارد ؟

دوج کوین (Doge Coin) رمز ارزی است که در ابتدا برای شوخی و سرگرمی ایجاد شد؛ اما در مدت کمی این شوخی، پرطرفدار و جدی شد! آنقدر جدی که حجم بازار این ارز دیجیتال، چیزی در حدود 2.2 تریلیون دلار است. خالق دوج کوین نیز نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو را برای خود برگزیده و نام او برگردان طنزی از نام خالق بیت کوین است. در این مطلب از بیتمینو تلاش می‌کنیم به پرسش ” دوج کوین چیست “، پاسخی کامل بدهیم.

 

دوج کوین چیست ؟

دوج کوین یک رمز ارز نظیربه‌نظیر (peer-to-peer) و متن‌باز است که به‌عنوان یک آلت‌ کوین یا سکه جایگزین از آن استفاده می‌شود. این ارز دیجیتال همچنین یک پلتفرم غیر متمرکز است که امکان جابجایی آسان و آنلاین پول را به کاربران می‌دهد.

دوج کوین با تعداد بیش از 131 میلیارد کوین توانسته است تا امروز بیش از دو درصد از تمامی حجم بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص دهد.

برای مشاهده بهترین صرافی خرید دوج کوین با بهترین قیمت کلیک کنید

داستان لوگو دوج کوین و نام دوج کوین

لوگو دوج کوین دارای تصویر سگی از نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) است. این تصویر یک میم (Meme) یا تصویر طنز اینترنتی است که کاربران اینترنتی از آن در بین متون طنز و شوخی استفاده می‌کنند. نام دوج کوین نیز برگرفته از تلفظ نادرست کلمه Dawg به معنای دوست صمیمی به شکل دوج Doge است. طرفداران این ارز دیجیتال خود را شیبی (Shibe) می‌نامند. آن‌ها زبان مخصوصی با جملات و کلمات طنز بسیار دارند.

 

کاربرد دوج کوین چیست ؟

از دوج کوین مانند دیگر ارزهای رایج دیجیتال می‌توان برای ترید و سرمایه‌گذاری با هدف سودآوری استفاده کرد. این ارز دیجیتال، دارای کارمزد پایین در زمان انجام تراکنش است. دوج کوین همچنین از نرخ رشد بالایی نسبت به بسیاری از رمز ارزها برخوردار بوده است و این مزیت‌ها باعث شده به ارزی محبوب بین تریدرها و سرمایه‌گذاران تبدیل شود.


بیشتر بخوانید : بایننس کوین چیست و ارز دیجیتال شیبا چیست


یکی دیگر از نکات مهم در زمینه کاربردهای دوج کوین، استفاده از آن در بسیاری از فعالیت‌های خیرخواهانه تا امروز بوده است؛ این فعالیت‌ها در واقع نتیجه اقدامات طرفداران این کوین است. برخی از مهم‌ترین این فعالیت‌ها تا امروز عبارتند از:

  • جمع‌آوری مبلغ 50 هزار دلار دوج کوین برای تیم ملی سورتمه‌سواری جامائیکا در سال 2014 تا این تیم بتواند در رقابت‌های المپیک زمستانی شرکت کند.
  • جمع‌آوری 30 هزار دلار برای احداث چندین چاه آب آشامیدنی در دره تانا از کشور کنیا در ماه مارس سال 2014.
  • جمع‌آوری 55 هزار دلار برای حمایت از جاش وایز (Josh Wise) راننده رقابت‌های نسکار که در خودرویی با نماد دوج کوین در این مسابقات شرکت می‌کرد.

مزایا و معایب دوج کوین چیست ؟

در حالی که Dogecoin (DOGE) به عنوان یک تقلید و کپی از روی ارز دیجیتال بیت کوین شروع شد، این ارز ارزش بازار قابل توجهی را به خود اختصاص داد و توجه گسترده‌‎ای را به خود جلب کرد. نکته مهم، این است که شبکه رمزنگاری DOGE همچنان به عنوان یک رمپ محبوب برای سرمایه ‌گذاران جدید است که وارد دنیای گسترده ارزهای دیجیتال می‌شوند.

در واقع این ارز در محبوب‌‌سازی میم کوین‌ها و توسعه بازار برای دارایی‌های مبتنی بر فرهنگ اینترنتی، کمک کرده است.

چانگ پنگ ژائو مدیرعامل بایننس یکی از مزایای دوج کوین را در این دانسته است که مدیر روابط عمومی خوبی همچون ایلان ماسک دارد. او در عین حال گفته است، این رمز ارز تا حدودی غیر متمرکز است که این ویژگی در مورد رمز ارزها یک عیب به‌شمار می‌آید. چانگ پنگ ژائو نداشتن یک تیم اصلی متمرکز در پشت صحنه این رمز ارز را از معایب دیگر آن دانسته است.

بهره‌مندی از فناوری بلاک چین و حمایت ایلان ماسک از این رمز ارز را می‌توان از مزایای دیگر دوج کوین دانست؛ به ویژه که می‌دانیم هر توییت از ایلان ماسک، تا چه اندازه می‌تواند روی بازار رمزارزها و رشد قیمت یا کاهش قیمت دوج کوین در بر داشته باشد.

 

Dogecoin در رسانه ها

ارز دیجیتال Dogecoin از یک فرهنگ رایج اینترنتی به نام “میم” ساخته شده است و همچنان به حفظ رابطه بازتابی خود با نفوذ رسانه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد. به عنوان مثال: در آوریل 2019، ایلان ماسک در توییتر خود گفت که دوج کوین ارز دیجیتال مورد علاقه من است.

بسیاری از مردم بر این باورند که این بیانیه باعث افزایش قابل توجه قیمت این ارز دیجیتال شده است. به طور مشابه، بین ماه مه 2020 و ژوئیه 2020، قیمت Dogecoin تقریباً 200٪ (از 0.001571 دلار به 0.004398 دلار) پس از انتشار گسترده محتوای مرتبط با Dogecoin از دارندگان این ارز، در پلتفرم رسانه اجتماعی TikTok افزایش یافت.

در فوریه 2021، مارک کوبان، سرمایه‌گذار میلیاردر، اظهار داشت که مقداری ارز دیجیتال DOGE را برای پسر خردسالش خریده است تا به او اصول رمزنگاری و سرمایه‌گذاری را به شیوه‌ای سرگرم‌ کننده، آموزش دهد.

 

استخراج دوج کوین چگونه انجام می‌شود؟

دوج کوین در زمینه استخراج از الگوریتمی به نام اسکریپت (Scrypt) بهره می‌گیرد. انجام محاسبات در این الگوریتم، نسبت به الگوریتم بیت کوین به محاسبات پیچیده و قدرت پردازش رایانه‌ای کمتری نیاز دارد و این یعنی زمان استخراج و مصرف برق کمتر. در فرآیند ماینینگ دوج کوین، هر نود بعد از بررسی تراکنش‌ها و تایید آن‌ها، تلاش می‌کند تا با پردازش سریع‌تر بلاک جدید را به بلاکچین دوج کوین اضافه کند.

استخراج دوج کوین و ساختار فنی آن

شبکه رمزنگاری دوج کوین برای تولید توکن‌های جدید DOGE و ایمن‌سازی شبکه به استخراج اثبات کار (PoW) متکی است؛ اما بر خلاف بیت کوین (BTC) و لایت کوین (LTC)، ارز دیجیتال دوج کوین یک سکه تورمی است، به این معنی که محدودیتی برای تعداد توکن‌های DOGE وجود ندارد.

با استخراج دوج کوین، هر دقیقه یک بلوک جدید تولید می‌شود؛ در نتیجه توکن جدید DOGE استخراج می‌شود که تا حدی به ارزش بازار قابل توجه آن کمک می‌کند. پروتکل Dogecoin در اصل از پروتکل Litecoin استفاده کرده است؛ در واقع این الگوریتم با SHA-256 که در پروتکل بیت کوین استفاده می‌شود، کاملا متفاوت است.

پاداش استخراج دوج کوین

ماینرها برای استخراج دوج کوین می‌توانند به شکل انفرادی کار کنند و عضور یک گروه ماینینگ یا به اصطلاح، استخر شوند؛ زیرا در روش دوم، قدرت و سرعت پردازش بیشتر می‌شود و احتمال موفقیت در عملیات استخراج بالاتر می‌رود. هر بلاک از این رمز ارز در مدت یک دقیقه استخراج می‌شود و پاداشی معادل 10 هزار واحد از این کوین دارد.

“برای اینکه بتوانید دوج کوین با لپ تاپ استخراج کنید، می‌توانید مقاله آموزش استخراج دوج کوین با لپ تاپ را دربیتمینو بخوانید”

موارد مورد نیاز برای استخراج دوج کوین

برای انجام روندهای ماینینگ دوج کوین به نرم‌افزار کیف پول کامل آن با نام دوج کوین کور (Dogecoin Core) و یک نرم‌افزار ماینینگ حرفه‌ای نیاز دارید. از ملزومات سخت‌افزاری نیز می‌توان به: پردازنده (CPU) و کارت گرافیک (GPU) یا دستگاه ASIC مخصوص الگوریتم اسکریپت اشاره کرد.

کاربرد دوج کوین

کیف پول‌ دوج کوین

برای نگهداری و استفاده از ارزهای دیجیتال از نرم‌افزارهای کیف پول ارز دیجیتال استفاده می‌کنیم. این کیف پول‌ها عملکردی مشابه اکانت ایمیل دارند؛ با این تفاوت که از آن‌ها به جای ایمیل، برای دریافت و ارسال ارز دیجیتال استفاده می‌شود. در ادامه با انواع کیف پول‌های دوج کوین آشنا می‌شویم.


پیشنهادی بیتمینو : بررسی و معرفی کیف پول تراست ولت و میم کوین چیست


کیف پول نرم‌افزاری دوج کوین

کیف پول‌های موبایلی از نظر کاربرد بسیار آسان هستند و شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید اطلاعات حساب کاربری و مبالغ ارزهای دیجیتال خود را ذخیره کنید. این کیف پول‌ها دارای رابط‌های کاربری مجزا و ویژگی‌های گرافیکی گوناگون هستند. همچنین انواع گوناگونی از این کیف پول‌ها را می‌توانید روی دسکتاپ رایانه نیز نصب کنید. برخی از مهم‌ترین کیف پول‌های نرم‌افزاری دوج کوین عبارتند از:

  • کیف پول اتمیک ولت (atomic wallet): کنترل تمام دارایی‌های ارز دیجیتال در کیف پول در اختیار خود کاربران است. در این کیف پول می‌توانید امور معاملاتی دوج کوین و بیش از 200 رمز ارز دیگر را برعهده بگیرید. امکان نظارت و دسترسی به اطلاعات مالی و هویتی شما برای هیچ کاربر دیگری در اتمیک ولت وجود ندارد. در مقاله کیف پول اتمیک چیست بیشتر راجب این کیف پول می‌توانید اطلاعات کسب کنید.
  • کیف پول دوج کوین ولت (Dogecoin wallet): از این کیف پول هم می‌توانید برای معاملات ارز دیجیتال و ذخیره رمز ارزهایی مانند دوج کوین استفاده کنید. کیف پول دوج کوین ولت به کاربران خود اجازه می‌دهد که دارایی دوج کوین خود را به رمز ارزهای مختلف دنیا تبدیل کنند.
  • کیف پول دوج کوین کور (Dogecoin Core): دوج کوین کور دارای یک نسخه کامل از بلاک چین دوج کوین است. در واقع با نصب این نرم‌افزار می‌توانید رایانه خود را به یک نود کامل تبدیل کنید. البته دوج کوین کور دارایی حجمی بالا و نیازمند زمان زیاد برای نصب است.
  • کیف پول مولتی دوج (MultiDoge): مولتی دوج، نرم‌افزاری سبک برای تلفن‌های همراه و رایانه کاربران عادی است و امکان ذخیره دوج کوین و تبدیل آن را به کاربران می‌دهد.
  • کیف پول‌های نرم افزاری دیگر: کیف پول‌های نرم‌افزاری بسیاری در دنیا وجود دارد که قبل از انتخاب آن‌ها حتما باید از میزان ایمنی آن‌ها اطلاع کافی کسب کنید. از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: Doge Android Wallet، Jaxx Wallet و Coinomi.

کیف پول سخت‌ افزاری دوج کوین

امنیت بالا مهم‌ترین ویژگی کیف پول‌های سخت‌افزاری است. رمز ارزهایی که در این کیف پول‌ها ذخیره می‌شوند در شرایط آفلاین قرار می‌گیرند و به‌همین دلیل امکان هیچ‌گونه تهاجمی از سوی هکرها با دارایی‌های شما وجود ندارد. برخی از معروف‌ترین این کیف پول‌ها عبارتند از:

  • کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X): لجر نانو ایکس گران‌ترین کیف پول سخت‌افزاری دوج کوین با رابط کاربری آسان، امکانات بسیار بالا و پوشش طیف وسیعی از رمز ارزها است.
  • کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S): لجر نانو اس همانند یک USB با صفحه نمایشی بزرگ است که امکانات آن را به کاربر نشان می‌دهد. این کیف پول کلیدهای خصوصی برای انجام معاملات ارز دیجیتال را به ‌شکل آفلاین ذخیره می‌کند.
  • کیف پول‌های سخت‌افزاری دیگر: بعضی از کیف پول‌های مشهور دیگر سخت‌افزاری عبارت‌اند از: KeepKey، Trezor Wallet و Ledger Blue.

آشنایی با ارزهای دیجیتال و تکنیک‌های معامله در بیتمینو

بازار ارزهایی دیجیتال یک بازار فعال، گسترده و سودآور است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ایرانی قرار گرفته است. اگر شما هم علاقمند به آشنایی بیشتر با این بازار، انواع رمز ارزها، قیمت ارز دیجیتال و روش‌های معامله رمز ارزها هستید، مطالب سایت بیتمینو را دنبال کنید.

در سایت بیتمینو می‌توانید به محتواهای گوناگون آموزشی برای یادگیری روش‌های معامله دسترسی داشته باشید؛ اخبار دنیای رمز ارزها را دنبال کنید و از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال و یا لیست بهترین صرافی ایرانی و موتور جستجو بهترین قیمت خرید ارز دیجیتال ، آشنا شوید. ما همچنین در سایت بیتمینو مطالبی را برای تحلیل بازار رمز ارزها در دسترس کاربران قرار داده‌ایم. با بیتمینو در بازار ارزهای دیحیتال، به‌روز باشید.

Originally posted 2023-02-14 21:19:17.

نوشته های مشابه