مفاهیم پایه ارز دیجیتال

شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال چیست

بازار ارزهای دیجیتال همواره با نوسانات جذابی همراه است که همین موضوع باعث علاقه مندی بسیاری از افراد به آن شده است. از آنجایی که همیشه احساسات نقش مهمی در تصمیم گیری معامله گران دارد،‌ این مورد تاثیر بسیار بزرگی بر روی این بازار خواهد داشت. با توجه به اهمیت بالای این امر، عاملی به نام شاخص ترس و طمع در دنیای ارز دیجیتال معرفی شده است. برای اینکه بتوانید بهتر با مفهوم شاخص ترس و طمع آشنایی پیدا کنید، بهتر است که حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

نقش ترس در معاملات بازار ارزهای دیجیتال

برای این که بتوانید با مفهوم شاخص ترس و طمع آشنا شوید، در ابتدا باید نسبت به ترس در بازار شناخت پیدا کنید. یکی از احساساتی که در وجود هر انسانی وجود دارد ترس است. در دنیای معامله گری ترس زیاد همچون سم عمل می کند و ضررهای زیادی به شما وارد می کند. برای اینکه بهتر با مفهوم ترس آشنا شوید،‌ بهتر است که مثالی برای آن بزنیم. فرض کنید که شما شرایط یک ارز دیجیتال مانند بایننس کوین را تحلیل می کنید. سیستم معاملاتی شما سیگنال ورود را برای شما صادر می کند.

معانی شاخص طمع در ارز دیجیتال چیست

اگر شما در این زمان حس ترس زیادی داشته باشید معامله را باز نمی کنید زیرا احتمالات منفی را در نظر می گیرید. نکته جالب این است که این حس ترس می تواند بر کل بازار چیره شود. معمولا زمانی که بازار ارزهای دیجیتال دچار ریزش عمیقی می شود،  حس ترس در میان معامله گران افزایش پیدا می کند. در این هنگام است که شاخص ترس و طمع عددهای پایین را نشان می دهد. وقتی که ترس حاکم بر شرایط بازار باشد،‌ به صورت کلی تقاضا برای فروش بیشتر از خرید خواهد بود.

نقش طمع در بازار ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از احساسات مهمی که باید به آن دقت کافی داشته باشید طمع است. بسیاری از افراد با رویا پولدار شدن وارد بازار ارز دیجیتال می شوند. این افراد کسانی هستند که حس طمع آن ها را به این بازار کشانده است.

طمع زیاد همچون ترس عمل می کند و احتمال بروز ضررهای بزرگ در این حالت وجود دارد. فرض کنید که شما یک معامله باز کرده اید و تقریبا به حد سود شما رسیده است. در این حالت ممکن است که حس طمع به شما اجازه ندهد که معامله خود را ببندید و آن را همچنان ادامه دهید. به همین علت احتمال دارد که با سقوط قیمت سود خود را از دست بدهید.

همانگونه که ترس می تواند بر کل بازار مسلط شود،‌ درباره طمع نیز شرایط از همین قرار است. وقتی که قیمت یک ارز دیجیتال رشد زیادی پیدا می کند، حس طمع به سراغ معامله گران می آید که نتیجه آن خرید بیشتر است. در چنین شرایطی شاهد آن هستیم که شاخص ترس و طمع نیز افزایش پیدا می کند. معمولا حس طمع در وجود همه تریدرها است که باید حتما آن را به درستی مدیریت کنند. در صورتی که به مفهوم ترس و طمع دقت داشته باشید،‌ متوجه خواهید شد که بسیاری از تریدرها بر اساس آن عمل می کنند.

معنی شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع چطور اندازه گیری می شود؟

شاخص ترس و طمع از صفر تا صد درجه بندی می شود که با توجه به شرایط بازار در یک عدد خاص قرار می گیرد. وقتی که این شاخص عدد زیر ۲۰ را نشان می دهد، به معنای وجود ترس شدید در بازار است. همچنین هنگامی که این شاخص از عدد ۸۰ عبور می کند،‌ به معنای طمع شدید خواهد بود. عدد ۲۰ تا ۴۰ نشان دهنده ترس عادی در تریدرها می باشد. عدد ۶۰ تا ۸۰ نیز بیانگر طمع عادی است. حال اگر شاخص ترس و طمع عددی بین ۴۰ تا ۶۰ را نشان دهد، در این حالت بازار در حالت نرمال و متعادل قرار می گیرد.

—- مشاهده قیمت ارز های دیجیتال —-

با توجه به اهمیت بالای این شاخص در دنیای ارزهای دیجیتال، حتما باید به خوبی با مفهوم آن آشنایی پیدا کرد. تمامی تریدرهای حرفه ای در آغاز روز معاملاتی خود این ارز را بررسی می کنند و سپس برای معاملات خود دست به کار می شوند. در صورتی که شما از چارت تریدینگ ویو  برای دیدن نمودارها استفاده می کنید،‌  حتما در سمت راست صفحه شاخص ترس و طمع را دیده اید.

تاثیرگذاری شاخص ترس و طمع در ترید ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال همواره جذابیت های ویژه ای برای ترید کردن دارند که به همین علت بسیاری از معامله گران به سراغ آن می روند. بررسی شاخص ترس و طمع می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات درستی بگیرید و تریدهای موفقی داشته باشید.

ذکر این نکته ضروری است که صرفا با این شاخص نمی توان تریدی انجام داد بلکه فقط به عنوان یک ابزار کمکی می توان از آن بهره برد. وقتی که شاخص در حال ترس شدید قرار دارد، به این معناست که فشار فروش بسیار زیادی بر بازار تحمیل شده که همین موضوع قیمت را کاهش داده است.

معمولا در این شرایط می توان این ارز را در پایین‌ ترین قیمت ممکن خریداری کرد. هنگامی که شاخص نشان دهنده طمع شدید در بازار است، فشار خرید بسیار زیادی به بازار تحمیل شده است. معمولا در این شرایط شاهد اوج قیمتی خواهیم بود که زمان مناسبی برای فروش ارز و کسب سود است. همانطور که می بینید، مفهوم شاخص ترس و طمع به شما کمک می کند تا در معاملات خود موفق تر عمل کنید پس حتما از این ابزار مهم برای خود بهره ببرید.

ارتباط شاخص ترس و طمع با حجم بازار کریپتوکارنسی

اگر شما بتوانید که به درستی مفهوم شاخص ترس و طمع را درک کنید، متوجه خواهید شد که آن بر روی بسیاری از موارد تاثیرگذار خواهد بود. حجم بازار کریپتوکارنسی به مجموع پولی گفته می شود که در بیت کوین و سایر آلت کوین ها جریان دارد. زمانی که شاخص ترس طمع زیاد است، حس طمع بالایی در بازار حاکمیت دارد. در این حالت میزان خرید ارزهای دیجیتال افزایش پیدا می کند. این بدان معناست که هر چقدر عدد شاخص بزرگتر شود، به همان نسبت نیز حجم کل بازار افزایش پیدا خواهد کرد.

حالتی را تصور کنید که ترس شدید بر بازار حاکمیت دارد. در این حالت میزان فروش در اوج خود قرار می گیرد و افراد زیادی دارایی های دیجیتال خود را به پول نقد تبدیل می کنند و از بازار خارج می شوند. نتیجه این روند نیز چیزی جز کاهش حجم بازار کریپتوکارنسی نخواهد بود. همانطور که می بینید، بین شاخص ترس و طمع و حجم بازار یک ارتباط مستقیم وجود دارد.

شاخص ترس و طمع

فومو FOMO چطور بر شاخص ترس و طمع تاثیر می گذارد؟

فومو FOMO یک مفهوم بسیار مهم و حیاتی در بازارهای مالی است که هر تریدری باید با آن آشنا باشد. اگر بخواهیم فومو را به زبان فارسی معنا کنیم، به معنای ترس از دست دادن فرصت ها است. زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال به صورت اسپایک و هیجانی رشد می کند، خبرهای مثبت زیادی از آن پخش می شود. در این زمان بسیار از مردم ناآگاه برای این که فرصت را از دست ندهند این ارز را خریداری کرده و بعد از ریزش قیمتی متضرر می شوند.

در واقع حس فومو می تواند باعث قربانی شدن افراد ناآگاه در بازارهای مالی شود. وقتی که شاخص ترس و طمع بر روی ترس شدید یا طمع شدید قرار می  گیرد، کل بازار دچار یک فومو می شود که به همین علت در این مواقع با نوسانات عجیب قیمتی روبرو خواهیم شد. معمولا زمانی که قیمت در سقف خود قرار می گیرد، بسیاری از افراد آماتور دچار طمع شده و  خرید انجام می دهند که یک خطای بزرگ است.

تاثیر احساسات انسانی در روند شاخص ترس و طمع

وقتی که صحبت از بازار ارزهای دیجیتال می شود، اکثر افراد فکر می کنند که با چارت و کندل ها روبرو هستند. این تصور کاملا اشتباه است زیرا این انسان ها هستند که روند حرکت این بازار را مشخص می کنند. احساسات بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسان است که همه ما با آن مواجه هستیم. احساساتی همچون شادی، خوشحالی، غم، یاس، ترس و طمع مواردی هستند که همه ما با آن ها درگیری داریم.

تصمیمات انسانی همواره با احساسات مختلف درگیر است که همین موضوع بر روی شاخص ترس و طمع نیز اثرگذار است. فراموش نکنید که برای رسیدن به موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال،‌ باید حتما مدیریت احساس خود را در اولویت قرار دهید.  شما همیشه باید سعی کنید که درگیر فومو  نشوید و تصمیمات خود را بر اساس منطق بگیرید. سعی کنید که در معاملات خود همیشه نیم نگاهی نیز به مفهوم شاخص ترس و طمع داشته باشید.

فاکتور تاثیر گذار بر ترس و طمع درصد تاثیر گذاری روی شاخص
نوسانات بازار ارز دیجیتال ۲۵ درصد
حجم معاملات در یک زمان مشخص ۲۵ درصد
رسانه و شبکه‌های اجتماعی ۱۵ درصد
تسلط یا دامیننس بازار ۲۵ درصد
تمایل یا ترند ارز ۱۰ درصد

سخن پایانی

امروزه برای اینکه بتوانید تریدهای موفقی در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید، حتما باید شاخص ترس و طمع را در نظر بگیرید. این شاخص به شما نشان می دهد که اکثر تریدرهایی که در بازار قرار دارند به چه نحوی عمل می کنند. از آنجایی که عدد این شاخص به صورت مرتب بروزرسانی می شود، حتما باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشید. با توجه به اهمیت بالای این شاخص در بازار ارزهای دیجیتال،‌ شما می‌توانید از آن برای تریدهای خود تاییدیه بگیرید. در این مطلب از بیتمینو تلاش کردیم تا بهتر با مفهوم شاخص ترس و طمع آشنا شویم که امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

تحریریه

بیتمینو فعالیت رسمی خود را در سال 1399 بصورت برای افزایش آگاهی مردم در زمینه ارز دیجیتال آغاز نموده است و سعی دارد مرجعی برای مطالعه آخرین اخبار و آموزش های مربوط به ارز دیجیتال برای فارسی زبانان شود.و همچنین قصد دارد تا ابزار هایی مانند قیمت لحظه ای و دیگر ابزار های ارز دیجیتال را بصورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد.

نوشته های مشابه