فارکس

با سرمایه کمتر از 20 میلیون فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

امروزه با گسترده‌تر شدن بازار ارزهای دیجیتال و حرفه‌ای‌تر شدن معاملات در آن، یک سوال بزرگ ذهن تریدرها را به خود مشغول کرده است. اینکه فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال و در کدام یک بهتر است سرمایه‌گذاری کنند. ما در این مقاله به توصیف شرایط هردو بازار خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که کدام یکی از این دو بازار برای سرمایه‌گذاری با پول کم مناسب‌تر است.

فارکس و ارز دیجیتال

احتمالاً می‌دانید که بازار فارکس یک بازار رسمی برای مبادله و معامله ارز کشورهای مختلف در برابر یکدیگر است که حجم معاملات آن روزانه به بالای 6 تریلیون دلار هم می‌رسد. فارکس تحت نظارت بزرگ‌ترین سازمان‌های نظارتی اقتصادی جهان مانند وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد و همه‌چیز در این بازار رسمی و کنترل شده است. اما ارزهای دیجیتال، در واقع پول‌های مجازی بر پایه فناوری بلاک چین هستند که توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها ثبت می‌شوند و هیچ‌کدام از تراکنش‌های آن قابل ردیابی و کنترل نیست. خود ارزهای دیجیتال نیز در دو مدل قابل معامله هستند یکی از طریق صرافی‌های مخصوص و دیگری در بروکرهای فارکس که تعداد محدودی از آنها وجود دارد.

مدل سرمایه‌گذاری در فارکس و ارز دیجیتال

اگر می‌خواهید به این پاسخ برسید که سرمایه‌گذاری در فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟ ابتدا باید مشخص کنید که چه نوع سرمایه‌گذاری می‌خواهید انجام دهید. در ارزهای دیجیتال شما می‌توانید یک دارایی را نگه دارید، مثلاً با هر میزان سرمایه‌ای که دارید یک ارز دیجیتال مانند، تتر، بیت کوین، اتریوم و … را خریداری کنید، سپس آن را مانند یک دارایی با ارزش به عنوان سرمایه‌گذاری نگه دارید تا قیمت آن افزایش پیدا کند. چیزی شبیه به داشتن سهام، حتی اگر یک ارز دیجیتال را اصطلاحاً هولد کنید، در صورت پایین آمدن ارزش آن، پولتان را از دست نمی‌دهید، فقط باید به نگهداری دارایی ادامه دهید تا دوباره ارزش آن تغییر کند، درست شبیه به سهام. اما بازار فارکس این‌گونه نیست.

بازار فارکس امکان نگهداری بلند مدت را به شما نمی‌دهد بخصوص زمانی که مثلاً نمادی که خریداری کرده‌اید در ضرر باشد، شما هم در حال ضرر کردن هستید و ممکن است کلاً کال مارجین شده و دارایی خود را از دست بدهید، چون بازار فارکس محلی برای سرمایه‌گذاری نیست بلکه محلی برای معامله است. بنابراین اگر قصدتان معامله‌گری نیست و فقط می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری کم اما بلند مدت داشته باشید، خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال کاری منطقی‌تر و بهتر برای شماست.

ترید در بازار فارکس یا ارز دیجیتال

مدل دوم سرمایه‌گذاری که باید مقایسه کنیم ترید در این دو بازار است. فارکس بازار بسیار عمیق‌تر و بزرگتر، همچنین قانون‌مند‌تر و قابل‌اعتمادتر است و دامنه نوسان آن منطقی‌تر می‌باشد. شاید شما در بازار ارزهای دیجیتال حرکات بزرگ‌تر، سریع‌تر و ناگهانی‌تری را ببینید که سود بالایی دارند، اما همین حرکات ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به معامله‌گران وارد کند، اما در فارکس از آنجا که شما در حال معامله پول یک کشور هستید، امکان تغییرات بسیار بزرگ در ارز پولی وجود ندارد.

ترید در بازار فارکس یا ارزدیجیتال

همچنین فارکس وابسته به تحلیل‌های فاندامنتال و داده‌های اقتصادی کشورهاست و حرکت نمادهای آن کاملاً اصولی و بر پایه تغییرات اقتصادی می‌باشد که کار تحلیل را ساده‌تر و منظم‌تر می‌کند. اما بازارهای ارز دیجیتال از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کنند و خیلی از حرکات آنها بر پایه وضعیت احساسی و قدرت معامله‌گران در بازار مشخص می‌شود. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر می‌خواهید ترید کردن این دو بازار را بسنجید، قطعاً ترید در بازار فارکس بهتر است.

کمترین میزان سرمایه برای فارکس و ارز دیجیتال

اینکه کمترین میزان سرمایه‌گذاری در فارکس و ارز دیجیتال چقدر است، بسته به صرافی یا همان کارگزاری دارد که شما می‌خواهید سرمایه‌گذاری خود را در آن انجام دهید. برای مثال ما به شما بروکر آلپاری را معرفی می‌کنیم، این بروکر امکان معامله روی تمامی نمادهای فارکس و همچنین بخش عظیمی از نمادهای ارزهای دیجیتال را دارد. خوبی بروکر آلپاری در میزان سرمایه‌گذاری آن است. حسابی به نام حساب میکرو در بروکر آلپاری وجود دارد که تنها با 1 دلار سرمایه‌گذاری می‌توانید آن را باز کرده و شروع به معامله کنید.

تفاوت‌های اصلی بازار فارکس با ارز دیجیتال

اگر بخواهیم به صورت موردی به تفاوت‌های مدل بازاری این دو بازار بزرگ اشاره کنیم باید موارد زیر را نام ببریم:

  • ساعات کاری بازار: معاملات فارکس به ساعات مشخصی از بازار گره خورده است که در درجه اول با مراکز مالی بزرگ مانند لندن، نیویورک و توکیو هماهنگ است. با این حال، معاملات کریپتو در تمام ساعات شبانه‌روز انجام می‌شود و فرصت‌های دائمی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند.
  • نوسانات: در حالی که هر دو بازار نوسانات را نشان می‌دهند، معاملات کریپتو بی‌ثبات‌تر است. ارزهای دیجیتال می‌توانند نوسانات قیمتی سریعی را تجربه کنند و پتانسیل سودهای قابل توجهی را ارائه دهند، اما خطرات بیشتری را نیز به همراه دارند.
  • مقررات: بازارهای فارکس توسط مقامات مالی در کشورهای مختلف تنظیم می‌شود و سطحی از نظارت و امنیت را فراهم می‌کند. اما ارزهای دیجیتال عموماً چنین نظارتی ندارند.
  • حجم: حجم بازار در فارکس بسیار بزرگ‌تر از حجم بازار ارزهای دیجیتال است، زیرا در فارکس بزرگ‌ترین بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جهان فعال هستند.

در نهایت در کدام بازار سرمایه گذاری کنیم؟

حالا که با تفاوت ارزهای دیجیتال و فارکس به صورت کامل آشنا شدید باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید روی کدام بازار سرمایه‌گذاری کنید. به طور کلی، اگر قصد هولد کردن، یعنی خرید و نگهداری را دارید توصیه می‌کنیم که ارزهای دیجیتال را انتخاب کنید، اما اگر قصد ترید کردن در یک محیط امن با سرمایه پایین را دارید، بازار فارکس می‌تواند انتخاب بسیار بهتری برای شما باشد.

تحریریه

بیتمینو فعالیت رسمی خود را در سال 1399 بصورت برای افزایش آگاهی مردم در زمینه ارز دیجیتال آغاز نموده است و سعی دارد مرجعی برای مطالعه آخرین اخبار و آموزش های مربوط به ارز دیجیتال برای فارسی زبانان شود.و همچنین قصد دارد تا ابزار هایی مانند قیمت لحظه ای و دیگر ابزار های ارز دیجیتال را بصورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد.

نوشته های مشابه