آموزش رمز ارزآموزش کیف پول ارز دیجیتال

بهترین والت های مونرو در سال 2023 آشنا شوید

فرقی ندارد که بخواهید صدها واحد بیت کوین بخرید (که هیچکس نمی‌تواند!) یا یک توکن ارزان قیمت؛ در هر صورت، شما برای ذخیره و نگهداری آنها به ابزاری نیاز خواهید داشت که با نام والت (Wallet) شناخته می‌شود. ارز دیجیتال مونرو و هیچ دارایی دیجیتالی دیگری، از این قائله مستثنا نیست و برای نگهداری آنها، نیاز به یک کیف پول خواهید داشت. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله مونرو چیست را مطالعه کنید.

در ادامه این مطلب، می‌خواهیم بهترین والت‌ های مناسب ارز دیجیتال مونرو را به شما معرفی کنیم؛ اما قبل از آن، معرفی کوتاهی از مونرو ارائه خواهیم داد. پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب، با بیتمینو همراه باشید!

معرفی ارز دیجیتال مونرو؛ شبحی در دنیای کریپتو!

ارز دیجیتال مونرو (Monero) که با نماد 3 حرفی XMR نیز شناخته می‌شود، یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است. این ارز، یکی از ارزهایی است که حریم خصوصی افراد را رعایت می‌کند و جزو ارزهای مبتنی بر حریم خصوصی یا Privacy Coin به شمار می‌آید.

برای مشاهده قیمت مونرو می‌توانید از سایت بیتمینو که نمایش دهنده قیمت ارز های دیجیتال است استفاده کنید.

مونرو از روش‌های بسیار پیشرفته رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات و امنیت کاربرانش استفاده می‌کند. این مورد، باعث می‌شود که افراد دیگر، نتوانند تراکنش‌های شما را مشاهده کنند؛ البته تا زمانی که شما نخواهید! این ویژگی در سایر بلاکچین‌های مطرح مانند بیت کوین و اتریوم وجود ندارد و اصطلاحا به آنها، بلاکچین‌های شفاف گفته می‌شود. در بلاکچین‌ های شفاف، شما می‌توانید تراکنش‌های انجام شده توسط هر والت را مشاهده و پیگیری کنید.

در سال 2014، یک هارد فورک (Hard Fork) از ارز دیجیتال بایت کوین (Byte Coin) منتشر شد که بیت مونرو (Bit Monero) نام داشت. این ارز دیجیتال که با نماد اختصاری XMR شناخته می‌شد، امروزه با نام مونرو در حال فعالیت است. در همین لحظه که در حال نوشتن این مقاله برای شما هستیم، ارز دیجیتال مونرو در رتبه 45 برترین ارز دیجیتال بازار کریپتو کارنسی قرار دارد و ارزش بازار آن، چیزی در حدود 3 میلیارد دلار است.

هویت سازنده و خالق اصلی مونرو نامشخص است؛ درست مانند بیت کوین و شخصیت یا گروه افسانه‌ای ساتوشی ناکاموتو! البته عده‌ای نیز، ناکاموتو را سازنده ارز دیجیتال مونرو می‌دانند که این ادعا، فاقد دلایل محکم و منطقی است.

بهترین والت مونرو
بهترین والت مونرو

بهترین کیف پول های مونرو در سال 2022

در ادامه، لیستی شامل 5 کیف پول برتر که با استفاده از آنها، می‌توانید ارز دیجیتال Monero را ذخیره کنید، معرفی کرده‌ایم. البته معیارهای ما برای انتخاب این والت‌ها، مواردی همچون امنیت، تعداد نصب، سوابق تیم توسعه دهنده و رابط کاربری مناسب و تعدادی مورد دیگر بوده است.

درست است شاید تعدادی از این والت‌ها، جزو پراستفاده‌ترین کیف پول‌های مناسب ارزهای دیجیتال هستند، اما باز هم بهتر است درباره آنها تحقیق کنید و بهترین مورد را پیدا کنید. زیرا هر اتفاقی رخ بیفتد، این شما هستید که مسئولیت دارایی‌هایتان را بر عهده دارید.

مونرو جی‌یو‌آی والت (Monero GUI Wallet)

والت Monero GUI، کیف پول رسمی ارز دیجیتال مونرو است که توسط تیم توسعه دهنده مونرو توسعه داده شده است. این والت نرم افزاری، تنها در سیستم عامل‌های دسکتاپ در دسترس است و در ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده است.

این والت، متن باز است و می‌توانید کدهای مورد استفاده در آن را در سایت گیت‌هاب (Github) مشاهده کنید.

رابط کاربری این والت، ساده است؛ منظور از ساده، ابتدایی و قدیمی نیست! استفاده از والت مونرو GUI برای تریدرها و کاربران تازه‌کار آسان است. البته این والت را می‌توانید به والت‌های سخت افزاری مانند لجر نانو اس/ایکس و ترزور مدل تی نیز متصل کنید!

اکسودوس والت (exodus Wallet)

والت نرم افزاری اکسودوس، یکی از محبوب‌ترین والت‌های مورد استفاده در جهان است که بیشتر از 200 ارز دیجیتالی مختلف پشتیبانی می‌کند. این والت، برای 5 پلتفرم و سیستم عامل اصلی یعنی اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس و مک عرضه شده است.

رابط کاربری بسیار زیبا و کاربردی اکسودوس، یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. حتی اگر شما فردی تازه‌کار باشید و برای اولین بار با این والت کار کنید، در کمتر از نیم ساعت، می‌توانید به خوبی بر آن مسلط شوید و شروع به استفاده از آن کنید. علاوه بر رابط کاربری مناسب، امکان اتصال و سینک کردن این والت با کیف پول سخت افزاری ترزور مدل تی وجود دارد.

والت مونرو

گاردا والت (Guarda Wallet)

کیف پول نرم افزاری گاردا، یکی از والت‌های پراستفاده است که تقریبا برای هر پلتفرمی، یک نسخه دارد. برای مثال، شما می‌توانید این والت را در سیستم عامل‌های دسکتاپ، موبایل، تحت وب و به صورت افزونه کروم مورد استفاده قرار دهید.

علاوه بر ارز دیجیتال مونرو، این والت از تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال و شبکه بلاکچین بسیاری از این ارزها پشتیبانی می‌کند؛ این یعنی با والتی طرف هستیم که از بسیاری توکن مختلف پشتیبانی می‌کند! شما می‌توانید والت گاردا را به کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس متصل کنید و تعاملی دو سویه بین این دو کیف پول محبوب را شاهد باشید.


بیشتر بخوانید :


لجر نانو ایکس (Ledger Nano X Wallet)

لجر نانو ایکس، نسخه بهبود یافته و پیشرفته‌تر کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S Wallet) است. به جرئت می‌توانیم بگوییم که این کیف پول، امن‌ترین والت ارز دیجیتال موجود در جهان است. علاوه بر قابلیت‌های بسیار زیاد و پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال مختلف، شما می‌توانید با استفاده از بلوتوث یا حتی کابل USB، آن را به کامپیوترتان متصل کنید.

دلیل اینکه در این مقاله، لجر نانو اس را جزو کیف پول‌های معرفی شده قرار ندادیم، این است که نسخه X، قابلیت‌های بیشتری دارد و توسعه دهندگان آن، سعی کرده‌اند تا نقاط ضعف نسخه قبلی را برطرف کنند. برای مثال، در این کیف پول شاهد استفاده از یک صفحه نمایش بزرگتر هستیم.

اما مشکلی که در این بین وجود دارد، این است که نه نسخه ایکس و نه نسخه اس، به صورت مستقیم از مونرو پشتیبانی نمی‌کنند. شاید بپرسید پس چرا آنها را در این لیست قرار داده‌ایم؟ در جواب این سوال، باید این مورد را بگوییم که شما می‌توانید با استفاده از والت نرم افزاری Monero GUI، کوین‌‌های مونرو را به لجر نانو ایکس انتقال دهید. به همین سادگی!

برای خرید این والت سخت افزاری، می‌توانید آن را از سایت رسمی لجر سفارش دهید یا اینکه از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی، اقدام به خرید آن کنید!

ترزور مدل تی (Trezor Model T)

والت سخت افزاری ترزور مدل T، دومین کیف پول سخت افزاری ساخته شده توسط شرکت بزرگ ساتوشی لبز (Satoshi Labs) است. مدل قبلی والت‌های این شرکت، ترزور مدل One نام داشت و تفاوت ظاهری خاصی با مدل تی ندارد. اما در بخش کوین‌های پشتیبانی شده، شاهد این هستیم که Trezor Model T تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال جدید را مورد پشتیبانی قرار داده است.

از دیگر ویژگی‌های این والت، می‌توانیم به صفحه نمایش لمسی، رنگی و همچنین دارا بودن درگاه کارت حافظه برای ذخیره اطلاعات حساس مثل گذرواژه‌ها اشاره کرد. این والت، نسبت به لجر نانو ایکس، قیمت بیشتری دارد؛ یعنی برای خرید آن، باید مبلغی بالغ بر 200 دلار پرداخت کنید؛ یعنی برای خرید آن، به مبلغی در حدود 6 تا 7 میلیون تومان بودجه نیاز دارید!

درست به مانند Ledger Nano X، ترزور مدل T نیز برای ذخیره مونرو، به والت Monero GUI نیاز دارد.

کدام یک بهتر است؟ والت سخت افزاری، نرم افزاری یا پلاگین (افزونه)؟

این سوال به نوع کاربری شما و امکاناتی که نیاز دارید، بستگی دارد. برای مثال، اگر تریدر هستید و نیاز دارید که دائما ارز دیجیتال‌ تان را انتقال دهید، استفاده از یک والت سخت افزاری، چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

اما اگر می‌خواهید که مقدار زیادی ارز دیجیتال خریداری کنید و فعلا قصد فروش آنها را نخواهید داشت. در این مورد، شما امنیت والت را نیاز دارید که سرمایه‌تان بر باد نرود! برای این کار، بهتر است از یک والت سخت افزاری مثل لجر یا ترزور استفاده کنید.

اما می‌رسیم به بحث والت‌هایی که به شکل پلاگین کروم در دسترس هستند! به طور کلی استفاده از نوع والت را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ زیرا در هر صورت، برای استفاده از آنها باید مرورگر خود را باز کنید و برای این کار، به اینترنت نیاز خواهید داشت!

اما برای استفاده‌های کوتاه مدت و زمانی که دائما از کیف پولتان برداشت یا انتقال انجام می‌دهید، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. والت‌های پلاگینی محبوبی نیز وجود دارد که گل سرسبد آنها، متا مسک والت (Meta Mask Wallet) است.

از لحاظ امنیتی، انواع کیف پول ها به ترتیب کیف پول های سخت افزاری، نرم افزاری و در انتها نیز والت‌های به شکل پلاگین هستند. اما از لحاظ کاربری آسان و استفاده سریع، این ترتیب برعکس خواهد شد. همان طور که در ابتدا نیز گفتیم، بسته به نوع کاربری شما و امکانات مورد نیازتان، بهترین کیف پول برای شما متغیر است.

گفتار آخر

ارز دیجیتال مونرو، یکی از ارزهای دیجیتالی است که بیشتر بر امنیت و حریم خصوصی کاربرانش کار می‌کند و این، خود یکی از نقاط قوت اصلی این پلتفرم است. این ارز دیجیتال، یکی از ارزهایی است که توجه سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی را به خود جلب کرده است.

والت‌های رسمی مونرو، امکاناتی افزون بر والت‌های چند ارزی (Multi-Coin) دارند. اگر قصد فعالیت تخصصی در شبکه مونرو را دارید، بهتر است از کیف پول مونرو GUI استفاده کنید تا بتوانید از تمامی امکانات این پلتفرم استفاده کنید.

اگر قصد ترید و خرید و فروش این ارز را دارید، بهتر است که تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال آن را دنبال کنید. ما در سایت بیتمینو، این موارد را برای شما فراهم کرده‌ایم و می‌توانید با مراجعه به صفحه ارز دیجیتال مونرو، اقدام به مشاهده این تحلیل‌ها کنید.

بسیار از شما سپاسگزاریم که تا انتهای این مقاله، ما را همراهی کردید. اگر نظری راجع به این مقاله دارید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش پایین، در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.

سوالات متداول:

1) امن ترین مکان برای نگهداری مونرو کجاست؟

کیف پول لجر یک کیف پول سخت افزاری است که برای حداکثر امنیت طراحی شده است. کیف پول Monero GUI بهترین راه برای ارتباط با کیف پول سخت افزاری لجر است. کاربران مونرو می‌توانند XMR خود را روی نانو اس یا نانو ایکس ذخیره کنند.

2) کدام کشور مونرو را تحریم کرده است؟

دبی عملاً سکه‌های حریم خصوصی را ممنوع کرده است و ضربه‌ای سخت به صنعتی وارد می‌کند که قبلاً در سراسر جهان تحت نظارت فزاینده‌ای قرار داشت. این موضوع پیامدهایی برای سکه‌های حریم خصوصی محبوب مانند Zcash (ZEC) و Monero (XMR) دارد که دیگر در قلمرو مجاز نخواهند بود.

3) چه مقدار مونرو می توانم در روز استخراج کنم؟

بر اساس ورودی‌های سخت‌افزار ماینینگ ارائه شده، می‌توان 0.00751952 مونرو را در روز با هش ریت استخراج مونرو 42000.00 H/s، پاداش بلاک 0.65 XMR و سختی مونرو 313،679،559،502.00 استخراج کرد.

تحریریه

بیتمینو فعالیت رسمی خود را در سال 1399 بصورت برای افزایش آگاهی مردم در زمینه ارز دیجیتال آغاز نموده است و سعی دارد مرجعی برای مطالعه آخرین اخبار و آموزش های مربوط به ارز دیجیتال برای فارسی زبانان شود.و همچنین قصد دارد تا ابزار هایی مانند قیمت لحظه ای و دیگر ابزار های ارز دیجیتال را بصورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد.

نوشته های مشابه