اخبار ارز دیجیتال

چه ارز دیجیتالی بخریم؟ چه ارز دیجیتالی بخریم تا سود کنیم

بهترین ارز دیجیتال برای خرید، چرا باید سراغ خرید ارزهای دیجیتال برویم؟ کدام ارزهای دیجیتال برای خرید مناسب هستند؟ چطور باید ارزهای دیجیتال را خریداری کنیم؟

 

چرا باید سراغ خرید ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی برویم؟

ارزهای دیجیتال یا رمزارزها یا کریپتوکارنسی‌ها انقلاب بزرگی در صنعت مالی پدید آوردند. بیت‌کوین به‌عنوان پرچمدار رمزارزها، امروز به یک دارایی ارزشمند تبدیل شده است و بسیاری از فعالان حوزه بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری‌های جدی روی این رمزارز انجام داده‌اند.

بازار کریپتو، اگرچه بسیار جوان است، اما از سال 2009 تا الان مسیری پر از اتفاقات جالب و عجیب و غریب داشته؛ از بیت‌کوین 60 هزار دلاری، تا شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا علیه ریپل و صرافی بایننس، پروژه لونا، توکن سریال اسکوئید گیم و غیره.

اما شاید از روز اول این سوال در ذهن بعضی‌ها وجود داشته که چی بخریم؟ یک قانون مهم می‌گوید دقیقاً در محل کار کسی به ما نمی‌گوید چه کاری باید انجام دهیم. این قانون را برای کریپتو توسعه می‌دهیم: دقیقاً موقع خرید رمزارزها کسی نیست به ما بگوید چی بخریم و چقدر بخریم!

اما این مطلب را تا انتها بخوانید تا درک بهتری از خرید ارزهای دیجیتال داشته باشید. قصد داریم نقش یک خریدار رمزارز را بازی کنیم که می‌خواهد در این بازار سرمایه‌گذاری کند.

چون خوب هستند! جواب این سوال واقعاً همین 3 کلمه است. قبل از سرمایه‌گذاری در هر بازاری باید از خودمان این سوال را بپرسیم: چرا من باید در این بازار سرمایه‌گذاری کنم؟

در خصوص بازار کریپتو، اگر حرفه‌ای و دور از احساسات و امیدهای واهی و اخبار زرد که “جایی در توییتر خوانده‌ام قرار است بیت‌کوین به‌زودی به قیمت 1 میلیون دلار برسد!” یا “دوستم که شغلش مهندسی عمران است به من گفت کاردانو بخر”، به قضیه نگاه کنیم، قطعاً متوجه می‌شویم که بازار کریپتو شرایط یک بازار کاملاً حرفه‌ای را دارد:

  • بازار کریپتو بر بستر مناسب و علمی شکل گرفته است، و همه‌چیز در این بازار شفاف است.

  • این بازار تحلیل‌پذیر است و نظریه بازار کارا (EMH) در کریپتو برقرار است.

  • حجم تراکنش‌ها، مارکت کپ بازار، پروژه‌ها، قراردادهای هوشمند، و … همگی نشان‌دهنده‌ی پیشرفت روزانه این بازار به سمت بلوغ هستند.

  • رمزارزها بدون شک آینده‌ی تراکنش‌های مالی هستند و دیر یا زود وارد زندگی روزمره مردم می‌شوند.

همین دلایل احتمالاً کافی هستند تا بازار کریپتو را در کنار سایر بازارها مانند سهام (Stock) یا فارکس (Forex) قرار دهیم.

بلاکچین و کریپتو به دلایلی مانند شفافیت، غیرمتمرکز بودن (به این معنی که نهاد خاصی مانند بانک کنترل کامل بر سرمایه افراد ندارد)، عدم وجود تورم (نمی‌شود هر زمان خواستیم کریپتو چاپ کنیم!)، و امنیت بسیار بالا، به احتمال زیاد نقش بسیار پررنگی در آینده‌ی مالی جهان خواهند داشت.

امروزه حتی کشورهایی مانند ال سالوادور، رمزارزها را به رسمیت شناخته‌اند و در کشور ما نیز امکان استفاده از رمزارزها برای خرید خدمات و سرویس‌های خارجی مهیاست.

مثال واضحی که می‌توان زد کارت‌های عابر بانک هستند. 30 سال پیش، کمتر کسی فکر می‌کرد پول نقد کنار برود و تمام خریدها و تراکنش‌ها و قرض دادن‌ها و اقساط و غیره همه با یک کارت بانکی قابل انجام باشند.

پس، سرمایه‌گذاری و خرید رمزارزها و آشنایی با این بازار یعنی یک قدم نسبت به زمان حال جلو هستیم و در آینده‌ی نه‌چندان دور نقش داریم. در واقع، سرمایه‌گذاری در رمزارز شاید به‌نوعی تضمین آینده ما و خانواده ما باشد.

تا اینجا متوجه شدیم چرا نیاز است در بازار رمزارزها حصور داشته باشیم و سرمایه‌گذاری کنیم. اما سوال اصلی هنوز هست: کدام ارزهای دیجیتال را خریداری کنیم؟

اهداف خرید ارزهای دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه سراغ پاسخ برویم، سوال دوم را از خودمان بپرسیم: هدف من از خرید ارزهای دیجیتال چیست؟

طبیعتاً همه قرار نیست ارز دیجیتال بخرند و سال‌ها به آن دست نزنند و منتظر روز خاصی باشند تا آن روز همه با هم دارایی‌ها را نقد کنند.

ترید، یا خرید و فروش مداوم ارزهای دیجیتال نیز نوعی سرمایه‌گذاری در این بازار به حساب می‌آید. همینطور خرید یک ارز و نگهداری آن در ولت برای چند سال نیز یک نوع سرمایه‌گذاری است.

شما اول باید مشخص کنید هدف شما از حضور در این بازار چیست و به عبارتی چه انتظاراتی از این بازار دارید؟

هدف از حضور در کریپتو

پیشنهاد ما

کسب سود مستمر، یا شغل دوم

آموزش دیدن و ترید بدون هدف سرمایه‌گذاری

کسب سود در کوتاه‌مدت

ترید و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت

کسب سود در بلندمدت

سرمایه‌گذاری بلندمدت

پس‌انداز، سرمایه‌ای برای آینده خود و خانواده

خرید ارزهای دیجیتال و نگهداری در ولت

سایر اهداف

دنبال کردن اتفاقات بازار بدون نیاز به یادگیری ترید. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری رمزارز سرمایه‌گذاری کنید و مشاوره بگیرید.

آموزش معامله گری و سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را در سایت xbtraders.com  بیاموزید.

برای سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت چه ارز دیجیتالی بخریم؟

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت یکی از را‌ه‌های خوب برای کسب درآمد در بازار کریپتو است. از آنجایی که هدف، سرمایه‌گذاری است، دیگر درگیر بسیاری از ریسک‌های ترید (معامله‌گری) نیستیم.

ترید نوعی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به حساب می‌آید. یک تریدر ممکن است یک ارز را خریداری کند و تا چند روز آن را نگه دارد و سپس دارایی خود را نقد کند. این کار ریسک‌های خاص خودش را دارد و منظور ما در این مطلب نیست.

برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت باید سراغ ارزهایی برویم که ویژگی‌های خاصی داشته باشند.

رمزارزهایی که چهار ویژگی زیر (در عکس) را دارند، برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت گزینه‌های مناسبی هستند.

طبق این معیارها و با بررسی سایت‌های مرجع مانند coinmarketcap، ارزهای زیر می‌توانند انتخاب‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت باشند:

  • بیت‌کوین

  • اتریوم

  • پولکادات

  • کاردانو

  • سولانا

  • تتر

  • بایننس ‌کوین

  • ریپل

  • دوج‌‌‌کوین

  • شیبا اینو

این 10 مورد، از جهات مختلفِ دارا بودن نوسانات بالا، ارزش بازار (Market Cap) قابل قبول، نقدشوندگی، و خرید و فروش، تقریباً جزء بهترین‌ها هستند. می‌توانید این موارد به واچ لیست خود اضافه کنید و آنها را تحت نظر داشته باشید و حتی در صورت دیدن موقعیت مناسب، در صورت تمایل و داشتن تسلط کافی، روی این ارزها ترید کنید.

شاید بپرسید چه مدت باید این ارزها را نگه داریم؟

سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت مدت دقیقی ندارد، معمولاً بین دو هفته تا دو یا سه ماه را می‌توان سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نامید. بنابراین:

  • سرمایه خود را تقسیم کنید و نسبت بیشتری را به ارزهای اصلی مانند بیت‌کوین و اتریوم اختصاص دهید.

  • اخبار و تحلیل‌های حرفه‌ای را دنبال کنید.

  • طمع نکنید و در زمان مناسب و پس از کسب سود مناسب، اقدام به فروش کرده و دارایی خود را نقد و برداشت کنید.

برای سرمایه گذاری بلند مدت چه ارز دیجیتالی بخریم؟

در سرمایه‌گذاری بلندمدت اندکی داستان متفاوت است. معمولاً در این نوع سرمایه‌گذاری اُفق دید بسیار بلندمدت و در حد چند سال است و سرمایه‌گذار با نوسانات بازار کاری ندارد.

به قول وارن بافت، «بهترین نوع معامله، خریدن و نفروختن تا ابد است». پس دو نکته را رعایت می‌کنیم؛ اول، باید تصور کنیم هیچگاه این سرمایه را نداشته‌ایم و دوم، آن بخشی از دارایی‌مان را با این هدف سرمایه‌گذاری می‌کنیم که اصلاً به ان نیازی نداریم و نبود این سرمایه در زندگی ما خللی وارد نمی‌کند.

برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال دست ما کمی بازتر است. می‌توانیم سراغ رمزارزهای مختلف برویم و در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که در حال حاضر ارزشی از نظر قیمت ندارند اما در آینده می‌توان روی ارزشمند شدن و جهش‌های قیمتی آن‌ها حساب کرد.

در سرمایه‌گذاری بلندمدت باید وضعیت فعلی رمزارزها را بررسی کرد و علاوه بر موارد ذکرشده (مارکت کپ، خرید و فروش، نقدشوندگی و نوسانات بالا)، نیم‌نگاهی هم به آینده و کاربرد رمزارزها در آینده‌ی صنعت مالی داشت. بدین ترتیب، می‌توان لیست زیر را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت پیشنهاد داد:

  • بیت‌کوین (BTC)

  • اتریوم (ETH)

  • تتر (Tether)

  • بایننس‌ کوین (BNB)

  • ریپل (Ripple)

  • کاردانود (Cardano)

  • پولکادات (Polkadot)

  • لایت‌کوین (Litecoin)

  • آولانچ (Avalanche)

  • اپتوس (Aptos)

  • چین‌لینک (Link)

  • متیس (Metis)

  • اوپتیمیسم (Optimism)

  • متیک (Matic)

هریک از این رمزارزها، دارایی ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که آن‌ها را از سایر کاندیداها متمایز ساخته است. برای مثال‌ اوپتیمیسم پروژه‌ای است که هزینه‌های تراکنش در شبکه را بسیار پایین آورده و سرعت را بالا برده است و آینده‌ی بسیار درخشانی برای این توکن می‌توان متصور بود.

نکات مهم سرمایه گذاری و خرید کریپتو

اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفته‌اید، کوتاه یا بلندمدت، چند نکته را حتماً باید رعایت کنید تا در روند سرمایه‌گذاری دچار چالش نشوید. عدم رعایت این نکات می‌تواند به سرمایه شما آسیب برساند و یا حتی سرمایه خود را از دست بدهید.

1- هیچگاه رمزارزهای خود را در صرافی نگهداری نکنید!

بهترین کار پس از خرید یک رمزارز به‌منظور سرمایه‌گذاری این است که آن را به یک کیف پول مطمئن مانند لجر انتقال دهیم و تمام اطلاعات کیف پول فقط باید در اختیار خود ما باشد. (حتماً ابتدا ولت خود را Revoke کنید.)

نگهداری دارایی در صرافی هیچ ضمانتی ندارد و به خصوص برای کاربران ایرانی این کار فوق‌العاده خطرناک است زیرا ممکن است صرافی هر لحظه ایران را تحریم کند و دارایی شما از دست برود.

2- همیشه پورتفولیو (سبد سهام) داشته باشید.

یک آدم عاقل هرگز تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف نمی‌گذارد. بهترین کار این است که سرمایه خود را تقسیم کنید. بخش بزرگ آن را به خرید رمزارزهای اصلی مانند بیت و اتریوم اختصاص دهید و بخش دوم را صرف توکن‌های دیگر کنید. هیچگاه فقط روی یک ارز سرمایه‌گذاری نکنید.

3- کارهای پرریسک نکنید!

هدف سرمایه‌گذاری است. قرار نیست یک شبه میلیاردر شویم. پس لطفاً روی شت‌کوین‌ها به امید اینکه ظرف چند روز نوسان عجیبی در آنها اتفاق بیفتد و سرمایه شما چند برابر شود، سرمایه‌گذاری نکنید.

4- تحلیل درست آینده

تحلیل کردن را یاد بگیرید یا اگر نمی‌خواهید و نمی‌توانید، حتماً از یک تحلیلگر حرفه‌ای مشاوره بگیرید و پیگیر اخبار و اتفاقات بازار باشید. سایت‌های معتبر تحلیل‌های بسیار خوبی به شما ارائه می‌دهند.

5- وسط راه پشیمان نشوید!

یکی از اصول سرمایه‌گذاری صبر است. اگر قرار است هر اتفاقی در زندگی‌تان می‌اُفتد، فوراً به فکر پولی باشید که در کریپتو سرمایه‌گذاری کرده‌اید، و بخواهید آن را خارج کنید، پس لطفاً اصلاً سرمایه‌گذاری نکنید، زیرا سود چندانی برای شما نخواهد داشت!

منبع: xbtraders.com (معامله گران بیت کوین)

نوشته های مشابه