اخبار ارز دیجیتال

تحلیل تأثیر اخبار مرتبط با تکنولوژی بلاکچین بر قیمت ارزهای دیجیتال

اگر به‌عنوان یک تریدر در دنیای رمزارزها مشغول به فعالیت هستید، می‌دانید که پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین وظایف شما برای دستیابی به موفقیت است. مادامی که نتوانید قیمت‌ ارزهای دیجیتال را به‌درستی پیش‌بینی کنید، تصمیمات شما متناسب با شرایط بازار نخواهند بود و درنتیجه سوددهی قطعی نیست. از این رو دانش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ازجمله توانایی‌هایی است که می‌بایست به‌دست آورید. حال سوال مهمی که همواره برای تریدرهای تازه‌وارد ایجاد می‌شود، این است که آیا اخبار گوناگون می‌توانند بر قیمت ارز دیجیتال تأثیر داشته باشند؟ در این مقاله به تأثیر اخبار مرتبط نظیر تکنولوژی بلاکچین و همچنین خبرهای غیرمرتبط به این حوزه بر قیمت ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

قیمت ارزهای دیجیتال

آیا اخبار بر قیمت ارزهای دیجیتال اثرگذارند؟

نخستین پرسشی که باید به آن پاسخ دهیم، این است که آیا اخبار مختلف بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیرگذارند؟ این سوالی است که سال‌هاست تحلیلگران به آن می‌پردازند و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که پاسخ این سوال مثبت است. در حقیقت در هر برههٔ زمانی، اخبار مختلف نقش مؤثری بر تغییرات بازار داشته‌اند و هر آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، می‌تواند بر نوسانات بازار ارز دیجیتال مؤثر باشد. این لزوماً مربوط به اخبارهای مرتبط با حوزهٔ بلاکچین نیست و حتی اخبار غیرمرتبط نیز می‌توانند بازار را دستخوش تغییرات گسترده‌ای کنند. تاکنون تحقیقات انجام‌شده بیشتر دربارهٔ بیت کوین بوده‌اند و از آنجا که پادشاه رمزارزها می‌تواند تغییرات سایر ارزهای دیجیتال را نیز مشخص کند، به نظر می‌رسد این تحقیقات راجع‌به کل بازار قابل‌استناد باشند.

نکتهٔ مهم این است که تأثیر اخبار بر قیمت ارزهای دیجیتال مختلف باتوجه به ماهیت آن‌ها متفاوت خواهد بود. برخی از ارزها مثل شت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها، به‌آسانی تحت‌تأثیر اخبار، دچار نوسانات شدید می‌شوند. در مقابل اخبار نمی‌توانند استیبل‌کوین‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهند. همچنین ارزهای پایدارتر نظیر بیت‌کوین و اتریوم که جایگاه خود را در بازار پیدا کرده‌اند، در اثر نشر اخبار بی‌اهمیت و جزئی تغییری نمی‌کنند. شما می‌توانید از Coinmarketcap و Wallex قیمت‌های ارز دیجیتال را بررسی کنید

مثالی از تأثیر اخبار بر قیمت ارزهای دیجیتال

بیایید مثالی از تأثیر اخبار بر قیمت ارز دیجیتال را مرور کنیم. این یک مثال از تأثیر اخبار غیرمرتبط با حوزهٔ بلاکچین، بر قیمت ارز دیجیتال است. در تاریخ ۲ ژانویهٔ ۲۰۲۲، قیام یک هفته‌ای در قزاقستان آغاز شده و همین مسئله درنهایت سبب افت قیمت فوری بیت‌کوین در لیست ارز دیجیتال شد. حال ممکن است به این فکر کنید که مسائل سیاسی داخلی در کشوری مثل قزاقستان که نقش مهمی در دنیا ندارد، چگونه می‌تواند قیمت بیت کوین را تغییر دهد. با نگاهی به آمار و ارقام، خواهید دید که قزاقستان از میان تمام کشورها از نظر هش‌ریت، رتبهٔ دوم را در استخراج بیت‌کوین داشت و پس از آن آمریکا بیشترین میزان استخراج btc را به نام خود ثبت کرده بود. از این رو جریانات شکل‌گرفته در این کشور، بر میزان کل استخراج btc تأثیر گذاشته و به همین خاطر از ۲ تا ۸ ژانویه، قیمت بیت‌کوین ۱۳.۱ درصد کاهش پیدا کرد.

انتشار اخبار چگونه می‌تواند سبب تغییر قیمت یک ارز دیجیتال شود؟

در حقیقت همه‌چیز مربوط به میزان عرضه و تقاضاست. رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در نوسانات قیمت ارز دیجیتال به‌واسطهٔ نشر اخبار دارند. معامله‌گران ارز دیجیتال دائماً اخبار را دنبال می‌کنند و درنتیجهٔ آن، می‌توانند تحت‌تأثیر اخبار قرار گیرند. زمانی که یک خبر مثبت منتشر می‌شود، می‌تواند اذهان عمومی را نسبت‌به خرید یک رمزارز تشویق کند. به‌عنوان مثال، ایلان ماسک با حمایت از دوج‌کوین و توییت‌هایی که گاهاً دربارهٔ این ارز منتشر می‌کند، سبب خوشبین شدن طرفداران او نسبت‌به دوج می‌شود. این مسئله بر بینش آن‌ها اثرگذار است و آن‌ها را به خرید دوج متمایل می‌کند. از سوی دیگر، اخبار منفی دربارهٔ یک ارز دیجیتال، می‌تواند علاقهٔ تریدرها به خرید ارز مذکور را کاهش دهد. درنتیجه با کاهش تقاضا، قیمت نیز سقوط می‌کند. بنابراین درنهایت این عرضه و تقاضاست که قیمت ارز دیجیتال را تعیین می‌کند.

قیمت ارزهای دیجیتال

تأثیر اخبار بلاکچین بر رمزارزها

برخلاف اخبار غیرمرتبط که به‌صورت غیرمستقیم قیمت ارزهای دیجیتال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، اخبار حوزهٔ بلاکچین و تکنولوژی می‌توانند مستقیماً رمزارزها را تحت‌الشعاع قرار دهند. این مسئله دربارهٔ یک ارز دیجیتال و همچنین اثر بلاکچین‌های مختلف بر یکدیگر صدق می‌کند. پیش از هر چیز استانداردهای تعریف‌شده برای یک بلاکچین کاربردی مدنظر قرار می‌گیرند و طبیعتاً هرقدر یک بلاکچین به این معیارها نزدیک‌تر باشد، طرفداران بیشتری خواهد داشت. به عبارتی «تقاضا» افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، زمانی که اتریوم با هدف رفع مشکلات بلاکچین بیت‌کوین به دنیا عرضه شد و قراردادهای هوشمند را نیز به‌عنوان یک سیستم جدید معرفی کرد، توانست رفته‌رفته نظرها را به خود جلب کند. حال بلاکچین‌های دیگری نیز بنیان‌گذاری شده‌اند که در حال رشد هستند و ممکن است در سال‌های آتی، تغییرات حیرت‌انگیزی داشته باشند.

از سوی دیگر، اخباری که دربارهٔ یک بلاکچین منتشر می‌شود، تمام ارزهای مرتبط با آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، اگر بلاکچین بایننس دچار مشکلی شود و یا اخبار منفی دربارهٔ آن نشر پیدا کند، تمام توکن‌های مبتنی بر بایننس، از این خبر منفی متضرر می‌شوند، چراکه میزان تقاضا برای این بلاکچین کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر توسعه‌دهندگان در تلاش‌اند تا سیستم‌های بلاکچین خود را آپدیت کرده و ویژگی‌های کاربردی را به آن بیفزایند، چراكه به این ترتیب، می‌توانند با نشر اخبار مربوطه، توجهٔ خریداران را به خود جلب کرده و قیمت ارز دیجیتال را افزایش دهند.

کلام آخر

نکته‌ای که نباید از یاد ببریم، تأثیر شایعه‌هاست. در بسیاری از مواقع، یک شایعه نیز می‌تواند به‌عنوان یک خبر منتشرشده و آثار مثبت یا منفی بر لیست ارز دیجیتال و قیمت ارزها داشته باشد. باید گفت تأثیر اخبار بر قیمت ارز دیجیتال، به اندازه‌ایست که در تحلیل فاندامنتال، آن‌ها را به‌عنوان فاکتوری برای بررسی قیمت در نظر می‌گیریم. بنابراین اگر قیمت ارزها را پیش‌بینی می‌کنید، نباید تأثیر اخبار را نادیده بگیرید. خبرگذاری‌های مطرح دنیا مانند «بلومبرگ» یا «رویترز»، می‌توانند منبع خوبی برای بررسی اخبار مرتبط با بازارهای مالی باشند.

 

نوشته های مشابه