آموزش رمز ارزمفاهیم پایه ارز دیجیتال

بیت کوین چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در خصوص اینکه بیت کوین چیست و چگونه می‌توان آن را تهیه و خریداری کرد به دست آورید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مقاله از بیتمینو با ما همراه باشید. قصد داریم به صورت ساده و روان مفهوم بیت کوین را برای شما معرفی کنیم.

 

ارز دیجیتال بیت کوین چیست ؟

اولین بار خبر ارز بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو منتشر شد که در حال حاضر نیز اطلاعات کاملی از آن را در اختیار نداریم.

خانواده ارزهای دیجیتال، فرزندان متعددی دارند که یکی از آن ها بیت کوین (bitcoin) است! اگر به دنبال اطلاعات کافی در خصوص ارز دیجیتال یا Cryptocurrency هستید، می‌توانید به مقاله “ارز دیجیتال چیست” مراجعه کنید.

بیت کوین چیست
بیت کوین چیست

بیت کوین (Bitcoin) نوعی ارز دیجیتال است که به واسطه آن می‌توانید به فعالیت‌های تجاری و حتی سرمایه‌گذاری بپردازید! با این ارز دیجیتال می‌توانید از طریق وب‌سایت‌هایی که به این درگاه متصل هستند، خرید اینترنتی کنید و حتی می‌توانید برای دوستانتان در سراسر کشور پول ارسال کنید؛ اما قواعد قابل توجهی در بیت کوین (bitcoin) وجود دارد که در ادامه اطلاعات کامل در این خصوص را در اختیار قرار می‌دهیم.

بیت کوین دقیقاً یک کیف پول است و تنها کسی که روی آن نظارت خواهد داشت، خود شمایید و درست با استفاده از این نوع کیف پول‌ها می‌توانید خرید کالا یا ارسال پول را از نقاطی به نقاط دیگر انجام دهید.

 

بلاک چین بیت کوین چیست؟

برای اینکه یک ارز دیجیتال به مرحله اجرایی برسد، باید روی یک بلاکچین اجرا شود. در واقع بلاک چین بستری است که ارزهای دیجیتال روی آن قرار می‌گیرند و معاملات روی آن صورت می‌گیرد. ارز بیت کوین نیز دارای بلاکچین اختصاصی خود است و به همین علت سرعت و دقت بالایی دارد. این شبکه مجموعه‌ای از بلاک‌ها در کنار یکدیگر است؛ هنگامی که یک تراکنش در شبکه بیت کوین انجام می‌شود، داده‌ها از یک بلاک به بلاک دیگر انتقال پیدا می‌کنند. زمانی که شما انتقال بیت کوین را انجام می‌دهید، نودهای داخل شبکه که همان ماینرها هستند وظیفه تایید آن را برعهده دارند.

بلاک چین بیت کوین چیست

در حال حاضر نقش ماینر‌ها در بلاکچین بیت کوین بسیار تأثیرگذار است؛ زیرا باعث شکل‌گیری بلاک‌های جدید در بیت کوین هستند. در واقع هر ماینر به عنوان یک نود یا گره در بلاکچین بیت کوین عمل می‌کند. از آنجایی که بلاکچین بیت کوین اختصاصی است، هیچ رمزارز دیگری روی آن پیاده‌سازی نمی‌شود. این در حالی است که در ارز‌هایی نظیر اتریوم امکان اجرا شدن پروژه‌های زیادی وجود خواهد داشت. تجربه این موضوع را اثبات می‌کند که ارز بیت کوین به دلیل داشتن بلاکچین قدرتمند، شرایط خوبی را در آینده خواهد داشت. ذکر این مورد ضروری است که بلاکچین بیت کوین با الگوی اثبات کار یا همان POW  پیش می‌رود. در حال حاضر هزاران ماینر در سراسر جهان در حال مدیریت بلاکچین بیت کوین هستند.

 

هدف بیت کوین چیست؟

انتقال و ذخیره امن پول، هدف اصلی پیدایش بیت کوین به شماره می‌رود. به همین دلیل هم ارز دیجیتال به عنوان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن شناخته می‌شود. به عبارت دیگر بیت کوین از طریق مشارکتی کنترل پول واقعی به کاربران و همچنین ارائه یک کلمه عبور ویژه به عنوان کلید خصوصی به این افراد، قدرت خرج کردن و انتقال بیت کوین‌ها به صاحبان کلید‌های خصوصی را اعطا می‌کند.

بر خلاف اسکناس‌های کاغذی و پول‌های فیزیکی، پول‌های دیجیتال همیشه با مشکل دو بار خرج رو به رو بودند؛ به این معنی که در صورت وجود پول دیجیتال به شکل یک فایل، امکان خرج همزمان آن در دو محل با وجود خارجی امکان داشته باشد. تا قبل از شکل‌گیری ارز‌های دیجیتال، یک سازمان مرکزی وظیفه‌های موجود را روی آن انجام دهد. اما اکنون ارز دیجیتال به وسیله‌ای ارزیابی تراکنش‌ها توسط تمامی اعضای شبکه مانع از بروز چنین مشکلی می‌شود! بنابراین حل مشکل دو بار خرج کردن بدون اعتماد به شخصی دیگر از مسائل مهم و اساسی بیت کوین است.


برای آشنایی با انواع کیف پول بیت کوین کلیک کنید


مخترع بیت کوین کیست؟

هیچ کس نمی‌داند چه کسی بیت کوین را اختراع کرده است، یا حداقل به طور قطعی چه شخصی آن را طراحی کرده است. ساتوشی ناکاموتو نام مرتبط با شخص یا گروهی از افراد است که کاغذ سفید (وایت پیپر) اصلی بیت کوین را در سال 2008 منتشر و روی نرم افزار اصلی بیت کوین که در سال 2009 منتشر شد، کار می‌کردند.

در سال‌های پس از آن، بسیاری از افراد یا ادعا می‌کردند یا شایعه می‌شد که افراد واقعی پشت این نام مستعار هستند، اما  تا الان یعنی سال 2023، هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، ختلق اصلی بیت کوین، همچنان مبهم باقی مانده است.

مخترع بیت کوین

معمولا رسانه‌ها ساتوشی ناکاموتو را یک نابغه و دانشمند جلوه می‌دهند. چنین نوآوری‌هایی معمولاً به تنهایی اتفاق نمی‌افتد. تمام اکتشافات علمی بزرگ، صرف نظر از اینکه چقدر مهم، کاربردی و اصولی هستند، بر اساس تحقیقات قبلی  و پژوهش‌های پیشین ساخته شده‌اند.

پیش سازهایی برای طراحی و توسعه بیت کوین وجود دارد مانند  Hashcash Adam Back که در سال 1997 اختراع شد. خود کاغذ سفید بیت کوین به Hashcash و b-money و همچنین پژوهش‌های مختلف دیگری که چندین زمینه تحقیقاتی را در بر می‌گیرند، اشاره می‌کند.

چند انگیزه مختلف برای مخترع بیت کوین وجود دارد که هویت خود را مخفی نگه دارد. یکی از آنها حریم خصوصی وی است. از آنجایی که بیت کوین میان مردم محبوبیت پیدا کرده و به یک پدیده جهانی تبدیل شده است، احتمالا ساتوشی ناکاموتو توجه زیادی را از رسانه‌ها و دولت‌ها به خود جلب خواهد کرد.

دلیل دیگر می‌تواند پتانسیل بیت کوین برای ایجاد اختلال بزرگ در سیستم‌های بانکی و پولی فعلی باشد. اگر بیت کوین به طور انبوه پذیرفته شود، این سیستم می‌تواند از ارزهای فیات مستقل کشورها پیشی بگیرد. این تهدید برای ارز کشور‌ها می‌تواند دولت‌ها را تشویق کند که بخواهند علیه خالق بیت کوین اقدام قانونی انجام دهند.

دلیل دیگر ایمنی شخصی وی است. تنها در سال 2009، 32490 بلاک بیت کوین استخراج شد. با نرخ پاداش 50 بیت کوین به ازای‌هر بلوک، کل پرداختی در سال  2009 نزدیک به 1،624،500 توکن بیت کوین بود. پس می‌توان نتیجه گرفت که تنها شخص ساتوشی و شاید چند نفر دیگر از اعضای گروه او، در سال 2009 بیت کوین ماین می‌کردند و آنها اکثریت ذخیره بیت کوین را در اختیار خود دارند.

کسی که این مقدار بیت کوین را در اختیار داشته باشد، می‌تواند هدف مجرمان و سارقان قرار گیرد، به خصوص با توجه به اینکه بیت کوین بیشتر شبیه پول نقد است تا یک سهام ارزشمند.

 

بهترین کیف پول بیت کوین

در صورتی که شما می‌ خواهید ارز دیجیتال بیت کوین را برای خود نگهداری کنید، باید حتما یک کیف پول مناسب را پیدا کنید. کیف پول یا ولت به دو شکل سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای ،مزایا و معایب خود هستند. با توجه به اینکه شما می‌‌خواهید ارز بیت کوین خود را حفظ کنید، حتما باید از یک راه امن و مطمئن برای این کار استفاده کنید. به همین جهت امنیت کیف پول نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس مواردی که گفته شد، در ادامه با انواع کیف پول‌های مناسب برای بیت کوین آشنا خواهیم شد.

ولت‌های نرم افزاری بیت کوین

چنانچه مقدار بیت کوین خریداری شده توسط شما خیلی زیاد نیست، بهتر است که از ولت‌های نرم‌افزاری استفاده کنید. خوشبختانه اکثر ولت‌های نرم‌افزاری رایگان هستند و به آسانی روی موبایل نصب می‌شوند. در حال حاضر تراست ولت Trust wallet یکی از معتبرترین کیف پول‌های بیت کوین است. صرافی بایننس مالک این کیف پول است که نشان دهنده اعتبار بالای آن خواهد بود.

کیف پول متامسک Metamask هم از ولت‌های خوبی است که می‌توان برای نگهداری بیت کوین از آن استفاده کرد. در حال حاضر این کیف پول به صورت افزونه کروم هم ارائه شده است که گزینه فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید. همچنین ولت‌های دیگری مانند اتمیک Atomic نیز برای شما قابل استفاده خواهند بود.

کیف پول سخت افزاری بیت کوین

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از کیف پول سخت افزاری استفاده کنند زیرا امنیت بسیار بالایی دارند. در حالت کلی اگر شما به دنبال مقادیر زیادی از بیت کوین هستید، بهتر است که از ولت سخت افزاری برای این کار استفاده کنید. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در حال ساخت این ولت‌ها هستند. ناگفته نماند که ولت سخت افزاری از نظر ظاهری شبیه به یک فلش است که می‌توان به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کرد.

در صورتی که به هر دلیلی ولت شما خراب یا مفقود شود، جای نگرانی نیست؛ زیرا شما با استفاده از کد بکاپ می‌توانید دوباره به بیت کوین‌های خود دسترسی داشته باشید. یکی از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری لجر Ledger است. این ولت در مدل‌های مختلفی ارائه شده است که لجر نانو اس یکی از این موارد مهم است. کیف پول Trezor هم از دیگر ولت‌های سخت افزاری است که شما می‌توانید با خرید آن بیت کوین‌های خود را به آسانی نگهداری کنید.

 

بررسی دو ویژگی مهم در بیت کوین‌ها

در میان ویژگی‌های مهم و مفیدی که در خصوص بیت کوین وجود دارد، می‌توانم به ۲ مورد بسیار مهم یعنی غیرمعمول بودن و در امان ماندن از چاپ واحدهای پولی اشاره کرد.

غیر عادی بودن این ارز دیجیتال به این معناست که هیچ نهاد، دولت، ارگان و سازمانی آن را کنترل نمی‌کند و نمی‌تواند آن را رصد کند؛ این ویژگی غیرمتمرکز بودن بیت کوین خود موضوع بسیار مهمی است که باعث افزایش علاقه‌مندی کاربران به این نوع از ارزهای دیجیتالی می‌شود. اما هرکسی که به این شبکه وارد می‌شود، باید قوانین مشخص شده آن را رعایت کند!

 

بررسی گروه‌های موجود در شبکه بیت کوین

در حال حاضر گروه‌های مختلف و متنوعی در این شبکه‌ها به فعالیت‌ می‌پردازند. هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که می‌توان آن را به ۳ دسته اصلی زیر تقسیم‌بندی کنند:

  1. استخراج‌کنندگان: این گروه از مهم‌ترین و فعال‌ترین گروه‌های مرتبط با بیت کوین هستند که برای استخراج بیت کوین بسیار تلاش می‌کنند. اصطلاحا به آن ماینینگ گفته می‌شود.
  2. توسعه دهندگان: این نوع از افراد، عموماً به صورت داوطلبانه وظیفه توسعه این نرم افزار را دارند و آن را بهبود می‌بخشند.
  3. نودهای شبکه: نودها نیز در واقع دستگاه‌هایی هستند که به شبکه متصل شده‌اند. همچنین این نودها هستند که تاریخچه تراکنش‌هایی که در شبکه به صورت کامل انجام می‌شود را در هاردهای خود ذخیره سازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید : دوج کوین چیست و چه کاربردی دارد


قیمت بیت کوین چطور محاسبه می شود؟

اگر تصور می‌کنید که تعین قیمت بیت کوین توسط فرد یا گروه خاصی انجام می‌شود، سخت در اشتباهید! بلکه قیمت آن هم مانند قیمت سایر ارزها از جمله طلا، سکه و… بر اساس نوع عرضه و تقاضا ارزش‌گذاری می‌شود.

این موضوعی کاملا واضح و روشن است که اگر میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد، قیمت‌ها در بازار به صورت نزولی و اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت‌ها صعودی خواهد بود؛ بنابراین این طور می‌توان بیان کرد که قیمت بیت کوین بر اساس عرضه و تقاضایی است که از سوی ما به بازار اعمال می‌شود.

 

چه ویژگی‌هایی می‌تواند بیت کوین را از سایر ارز های دیجیتال ممتاز و متمایز کند؟

اگر می‌خواهید بدانید که بیت کوین در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال دارای چه وجه تمایزهایی دارد، پیشنهاد می شود که این بخش را به هیچ عنوان از دست ندهید! در حالت کلی می‌توان تفاوت‌های بیت کوین را به شرح زیر دانست:

  • هیچکس روی آن نظارت ندارد و در راس قدرت هم قرار نمی‌گیرد؛
  • تعداد آن محدود است؛
  • انجام تراکنش‌ها در آن به صورت ناشناس صورت می‌گیرد! نه به صورت کامل بلکه به صورت نیمه ناشناس؛
  • تراکنش‌ها غیرقابل برگشت هستند! از این رو دقت لازم را در این کار داشته باشید؛
  • بیت کوین را نمی‌توان جعل کرد؛
  • این ارز دیجیتال را می‌توان حمل کرد و از مکانی به مکانی دیگر انتقال داد.

 

با استفاده از بیت کوین می توانید چه محصولات یا خدماتی را خریداری کنید؟

امروزه با افزایش میزان خرید کالا و خدمات توسط بیت کوین رو ‌به ‌رو هستیم، ما در این قسمت به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌توانیم از بیت کوین استفاده کنیم یا به اصطلاح با جمع ‌آوری آن چطور می‌توانیم اقدام به خرید کالا و خدمات کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مزایایی که بیت کوین برای کاربران ایرانی دارد این است که آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به پی‌پال و کارت‌های اعتباری، سرویس مورد نظر خودشان را در سایت‌های خارجی خریداری کنند.

از جمله مواردی که می‌توان با استفاده از بیت کوین آن‌ها را خریداری کرد موارد زیر هستند:

  • خرید دامنه‌های اینترنتی
  • بازی‌های ویدیوئی
  • گیفت کارت‌ها
  • خرید و سفارش از رستوران‌ها
  • خرید از فروشگاه‌های جهانی
  • و…

 

پشتوانه ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

بیت کوین همانند سایر ارزهای رایج و فلزاتی همچون طلا فاقد پشتوانه است. اعتماد مردم نقش مهمی در میزان ارزش این ارز دیجیتال دارد. کاربرد بیشتر بیت کوین به منظور سرمایه‌گذاری و نه استفاده در انواع پرداخت‌ها توسط مردم منجر به ایجاد یک دیدگاه خاص شده‌ است.

بر اساس این دیدگاه بیت کوین علاوه بر ایفای نقش به عنوان یک پول، امکان کاربرد به شکل یک دارایی را هم پیدا می‌کند. توانایی حفظ ارزش در طول زمان از ویژگی‌های این دارایی محسوب می‌شود.

 

چگونه می توانیم اقدام به خرید بیت کوین کنیم؟

این که شما بتوانید اقدام به تهیه و خرید بیت کوین کنید، ارتباط زیادی با محل جغرافیایی شما دارد! صرافی‌های بزرگی در جهان اقدام به خرید و فروش بیت کوین می‌کنند که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به kraken,Poloniex Bittrex, Bitfinex, Bithumb, Coinone اشاره کرد.

البته به دلیل تحریم بودن این وب‌سایت، شما با استفاده از IP ایران نمی‌توانید به صورت مستقیم به این وب‌سایت‌ها متصل شوید! بنابراین باید حتما از ابزارهای تحریم‌شکن استفاده کنیم.

 

مشکلات بیت کوین چیست؟

انتقادات متعددی به بیت کوین وارد شده است، از جمله اینکه سیستم ماینینگ به شدت تشنه انرژی است. دانشگاه کمبریج دارای یک ماشین حساب آنلاین است که مصرف انرژی را ردیابی می کند و در ابتدای سال 2021 تخمین زده شد که بیت کویم سالانه بیش از 100 تراوات ساعت استفاده می‌کند. برای مثال در مقیاس دیگر، در سال 2016 بریتانیا در مجموع 304 تراوات ساعت استفاده کرده است.

کریپتوکارنسی همچنین با جرم و جنایت مرتبط است و منتقدان همیشه به آن اشاره می کنند که راهی عالی برای انجام معاملات در بازار سیاه است. در واقع، پول نقد این عملکرد را برای قرن‌ها فراهم کرده است؛ اما دفتر کل بیت کوین ممکن است در واقع ابزاری برای اجرای قانون باشد.

 

بیت کوین یک ارز دیجیتال محبوب

همان‌طور که در طول مقاله بیان شد، عدم کنترل بیت کوین توسط نهاد، سازمان یا ارگان خاصی و همچنین امکان انتقال واحدهای‌ پولی شبکه و ارسال راحت پول به هر نقطه از دنیا باعث محبوبیت روز افزون این ارز دیجیتال در نزد مردم شده ‌است.

 

بیشتر بخوانید :

Originally posted 2023-02-14 20:17:42.

نوشته های مشابه